Nenà pochyb o tom, že dnes vidÃme posun svÄ›tových trendů. Ty se nejÄastÄ›ji týkajà globalismu. Tento pojem slyÅ¡el nejspÃÅ¡ každý, avÅ¡ak jen málokdo má skuteÄnÄ› pojem o tom, co vlastnÄ› znamená. PÅ™itom to, zda uspÄ›je Äi nikoliv, je pro nás velmi důležité. Podle toho se totiž bude utvářet naÅ¡e budoucnost, a to nenà nic, co bychom mÄ›li brát na lehkou váhu.
Â
Â
Nejprve je tedy vhodné Å™Ãci si, co vlastnÄ› tento pojem znamená. V podstatÄ› jde o to, že veÅ¡keré národy budou sjednoceny. To znamená, že bude jedna kultura, jedno platidlo, byÅ¥ se (prozatÃm) nepoÄÃtá s jednou centrálnà vládou. Státy tedy budou mÃt svou autonomii, avÅ¡ak budou se podobat jeden druhému jako vejce vejci, samozÅ™ejmÄ› s pÅ™ihlédnutÃm k pÅ™ÃrodnÃm a klimatickým podmÃnkám té které zemÄ›.
Â
Výhody jsou zde celkem jasné: zjednoduÅ¡ené obchodovánà a také to, že ÄlovÄ›k bude mÃt stejné pÅ™Ãležitosti bez ohledu na to, kde se narodÃ. To dnes bohužel nefunguje ani na národnà úrovni. Studie ukazujÃ, že úspÄ›ch je velmi Äasto dán tÃm, do jaké spoleÄenské vrstvy se ÄlovÄ›k narodil. Globalizace by vÅ¡ak mÄ›la v tomto ohledu pÅ™inést alespoň urÄité sjednocenÃ, kdy nebude záležet na konkrétnÃm státu.
Â
Â
ČásteÄnÄ› jej můžeme vidÄ›t i dnes, nejÄastÄ›ji v podobÄ› nadnárodnÃch Å™etÄ›zců. I do tÄ›ch nejzapadlejÅ¡Ãch státeÄků se již dostává McDonald´s a dalÅ¡Ã korporace. Alespoň na této úrovni to tedy funguje. Je vÅ¡ak otázkou, zda je tento trend skuteÄnÄ› tak dobrý, jak je nám Äasto prezentováno. I zde totiž najdeme urÄité háÄky.
Â
TÃm asi nejdůležitÄ›jÅ¡Ãm pro mnoho lidà je ztráta vlastnà národnà identity. Mnozà se (leckdy oprávnÄ›nÄ›) obávajà ztráty Äi zakázánà urÄitých tradic a zvyků, které zde byly provozovány po celé generace. A pravdou je, že i to můžeme leckde vidÄ›t, nejÄastÄ›ji z důvodu spoleÄenského tlaku.
Â
Je tedy jasné, že zde máme i urÄité nevýhody. MusÃme vÅ¡ak zvážit, zda skuteÄnÄ› pÅ™evažujà nad výhodami, které nám to pÅ™inese.